fbpx

Josh Bershin publikálta azt a cikket, melyben leírja, mennyire lenyűgözte az üzleti közösség találékonysága, amikor a pandémiás helyzet miatt súlyosbodó amerikai munkaerőpiaci válságra keresték és úgy tűnik, találtak egy választ vezető HR-esek – az USA-ban.

Valóban lenyűgöző a találékonyság, sőt, számomra különösen bámulatos az a megoldáskeresési készség, akarat és reakcióidő, mellyel az amerikai piacvezető HR szakemberei reagáltak a felmerülő munkaerőpiaci vészhelyzetre!

Ahogyan az USA-ban, így a hazai helyzetre is igaz, hogy amikor munkaerőt elbocsátanak, vagy vesznek fel a cégek, ezt a munkaerőpiac általában önállóan rendezi. (Az amerikai piacon áprilisban 20 millió ember nem dolgozott, és 10 millió pozíció volt nyitott.)

Magyarországon a munkanélküliek létszáma átlagosan 174 000 fő volt a 2020. február-áprilisi időszakban (Forrás: MTI). Érdekes információ még, hogy itthon a munkanélküliség átlagos időtartama 9,2 hónap, a munkanélküliek 25,7 százaléka legalább egy éve keresett állást a legfrissebb adatok szerint (forrás: KSH).

Országhatároktól függetlenül elmondható, hogy a munkanélküliség, és a munkakeresés emberpróbáló időszak minden érintettnek. Azonban a munkáltató oldalán is kritikus kérdés, hogy a munkáltatói márkát is megtépázhatja a nagy tömegű elbocsátást követő munkaerőpiaci megítélés. Ez olyan kár lehet, mely egyes szakemberek szerint helyrehozhatatlan, de kevésbé pesszimista megközelítés szerint is nagyságrendekkel több időbe kerülhet a munkáltatói brand helyreállítása, mint amennyi időt a leépítés vett igénybe.

Amerikai munkaerőpiaci felmérések szerint az elbocsátott emberek 25%-a soha többé nem dolgozna már az őt elbocsátó vállalatnál, illetve amennyiben szolgáltató volt a korábbi munkáltatója, akkor a későbbiekben már fogyasztója sem akar lenni az ex-munkavállaló.

 

De, térjünk vissza arra a néhány hete született merész amerikai megoldásra, amely gyakorlatilag a B2B eBay-e: egy koalíció, amely egyfajta válaszként született a sürgető munkaerőpiaci problémákra. A nagyrészt szoftveres megoldást az a felvetés és gondolat eredményezte, hogy a vállalatok a jelenlegi helyzetük igényeinek megfelelően „cserélhetnének dolgozókat”.

Tehát B2B tehetségcsere zajlik ezen a platformon, amely jóval több, mint egy szokásos toborzási, vagy munkaerő-mobilitási platform. A HR vezetők online munkaerőpiaca, egyeztetési rendszere ez. Amikor egyik oldalról tömeges elbocsátásra készülnek (minimum 100 fő) közzéteszik a portálon, ahol a mesterséges intelligencia, szoftveres algoritmusok segítségével keresik azokat a cégeket, melyek munkaerőigényt jelentettek.

Az algoritmus keresi az egyezőségeket, de ezen túl elemzi azt is, hogy pl. az elbocsátásra kerülő munkavállalók alkalmasak lehetnek-e más munkakör betöltésére is?

Amikor a „keresleti” és „kínálati” oldalon átadott információk alapján leválogatják a munkavállalói kört, akkor elkezdődhet a vállalatok HR vezetői közötti kommunikáció, majd bevonják a leválogatott munkavállalói csoportot is. E-mailekben, levelekben tájékoztatják őket a lehetséges munkalehetőségről, tudatva velük, hogyan lehet pályázni a potenciális új munkáltatónál.

A pandémiás helyzet miatt folyamatosan tanulnak jelenleg is a program megalkotói és résztvevői: olyan soha nem látott kényszerhelyzetek merülnek fel, ahol a vállalatok rugalmassága és alkalmazkodóképessége segíthet megoldani ezeket a szituációkat.
A tehetségpiac használata ingyenes.