fbpx

Egy japán chipgyártó cég (Disco) 100 dollárt kér a munkatársaktól, ha a tárgyalót használják. A vállalatnál minden be van árazva, és 5000 munkatárs vesz részt a menedzsment évek óta tartó kísérletében.

Könnyű abba a hibába esni, hogy a team egyeztetése letérjen a szervező által tervezett forgatókönyvtől, és csapongó szócséplésbe torkolljon.  Számtalan módszert kidolgoztak már a hatékonyság érdekében, de ez a fizetős módszer számomra radikális és rendhagyó, igaz, a japán cég egyik vezetője eredményesnek ítélte a fizetős tárgyalóhasználatot. Szerinte ezáltal a kollégák közös érdekévé vált, hogy már nem tartanak haszontalan értekezleteket.

A Bloomberg cikke szerint azonban a vállalat továbblépett a megbeszélések optimalizálásánál, ugyanis minden be van árazva a cégnél az íróasztaloktól a számítógépeken át az esernyőkig. A munkatársak 1 fős startupként működnek, naponta licitálnak a legjobb elképzelésekért, feladatokért, az általuk alkotott csoportok számláznak egymásnak a munkáért. A kifizetéseket a cég saját, virtuális valutájában rendezik. Az egyenleget pedig év végén jenben megkapják a csoportok.

A módszer kitalálója Toshio Naito, aki már 2011-ben kidolgozta a módszerét, és azóta ő is eszerint dolgozik. A filozófiája szerint a módszere hozzásegíti a munkavállalókat ahhoz, hogy szabadabban végezzék a munkájukat, nem pedig utasítások alapján működjenek.

A módszer bevált, működik, a gazdasági mutatók szerint egyértelműen, ugyanis a cég nyeresége a bevezetése óta 10%-al nőtt. A munkavállalók fizetése is gyakorlatilag kétszerese az ország átlagnak, köszönhetően a bónuszoknak, és a japán kormány is elismerte, mint ideális munkahelyet.

 

Ekkora sikerek után miért nem vették át más cégek is ezt a működési rendszert, miért nem terjedt el ország, világszerte? Miért nem tudunk arról, hogy más cégeknél is bevezették volna ezt a működési modellt?

 

A bevezetés és működés nem ment egyszerűen: egyrészt a mérnökök arra panaszkodtak, hogy nem tudnak kizárólagosan a munkájukra, kutatásaikra koncentrálni. A többiek szerint is óriási a nyomás rajtuk a bónuszok megszerzéséért.

Egyesek szerint egy olyan munkakörnyezetet tartanak fenn, amelyben a dolgozókon nagyobb a nyomás,

mint az elért megtérülés.

A kutatók szerint azonban a negyedéves eredmények könyörtelen hajszolása ösztönözheti a rövidtávú gondolkodást, bár a módszer ennek ellenére sem terjed, és a kitalálója szerint is 5 év kellett, amíg a munkavállalók alkalmazkodni tudtak az új gondolkodásmódhoz, az USA-ban dolgozó munkatársaik pedig nem is tudták teljes egészében átvenni. Elképesztően nagy vállalati kultúraváltás kell a bevezetéséhez és fenntartásához.

Az egész rendszer központjában a prémiumrendszer áll, sőt, a munkacsoportok versenyeznek az álombónuszért, melyet negyedévente lehet elérni, és a nagyságrendjéről azt mondják, hogy futna belőle egy külföldi autóra (Japánban vagyunk). Tehát a tétek valóban vannak annyira vonzóak, hogy az egyéni és csapatok teljesítményét ösztönözze. Fontos tény még a dolgozói szabadságról, hogy a csapattagok, ha nem elégedettek a vezetőikkel csatlakozhatnak a számukra megfelelőbbnek tűnő teamekhez.

Az értékesítő csapatok fizetnek a munkásoknak az előállított termékekért, a munkások fizetnek a mérnököknek a tervezésért. Amikor eladás történik, akkor a bevétel szétfut az egész szervezetben beleértve akár a HR-t, IT-t.  Egy érdekes példa a működésről, amikor az újságírónak elmondja a sajtós, hogy most például én fizetem a tárgyalót, hogy beszélhess többek között a módszer kidolgozójával, azonban amikor ez a cikk megjelenik, Naito fog nekem fizetni a kapott nyilvánosságért.

 

A rendszer magában hordoz egy büntetőrendszert, amely bünteti a felesleges felhalmozást, a késői munkavégzést. Ez a rendszer összhangban áll a Japán kormány 2015. évben meghirdetett törekvésével, hogy javítsa a magánélet arányát a munkaórák és túlórák ellenében. A kollégák megfizethetik egymást, amikor például váratlanul szabadidőre van szükségük, a kollégájuk elvégezheti helyettük a feladatukat.

A kollégák egy nagy előadóteremben meghallgathatják bármelyik kolléga prezentációját, melyben ismerteti megvalósításra váró ötleteit, javaslatait, majd a többi kolléga ajánlatot tehet az erre a célra készült appon.

 

Ami hihetetlen, hogy az egész módszert egy videójáték a Final Fantasy or Dragon Quest inspirálta, és a kiinduló cél az volt, hogy felélessze a versenyszellemet.

 

A módszer eredményei bámulatosak… bevezetnénk? Megéri ekkora nyomás alatt dolgozni nap-mint-nap? Mi lehet az oka, hogy nem terjedt el ez a munkaszervezési modell?

 

WWW.LSOFT.HU
Cookie-k

Az lsoft.hu webhelyen mi is "sütiket"/cookie-kat alkalmazunk.

Milyen célból?

A "sütik" kis szöveges fájlok, melyekkel kényelmesebbé tehetjük a böngészést a webhelyünkön, megkönnyíthetjük, hogy pl. az űrlapok kitöltése egyszerűbb legyen, névtelen statisztikákhoz gyűjthetünk adatokat a látogatói szokásokról. Vannak olyan sütik is, melyek segítenek minket abban, hogy marketing célú üzeneteket jelenítsünk meg, küldjünk Önnek azokról a termékeinkről, szolgáltatásainkról, melyek érdekesek lehetnek az Ön számára.

A "sütik" által gyűjthető látogatói szokásstatisztikák tehetik lehetővé azt is, hogy webhelyünket úgy fejleszthessük, hogy Önök, a látogatóink olyan információt találhassanak ott, és olyan formában, ahogy és ahol az Önök számára a legkényelmesebb, és legkönnyebben elérhető.
Olyan sütiket is alkalmazunk, melyek elengedhetetlenek a webhely működtetése érdekében, vagy lehetővé teszik, hogy amennyiben Ön hosszabb ideig időzik pl. egy űrlap kitöltésénél, ne vesszhessenek el az addig már begépelt adatok.

Az általunk alkalmazott "sütik" is változó időtartamúak, és az Ön számítógépén, okostelefonján, tabletjén a meghatározott érvényességi idejéig tárolódik. Fontos tudnia azt, hogy ezeket a "sütiket" Ön bármikor eltávolíthatja a böngészésre használt eszközéről.
Mielőtt törli ezeket a "sütiket" kérjük, fontolja meg, hogy valóban nincs már szüksége azokra a kényelmi szolgáltatásokra, melyeket ezek által megkaphat, ha további információra lenne szüksége (direkt marketing üzenetek), vagy pl. ismét kitöltene egy űrlapot a webhelyünkön?

A beállítási lehetőségeknél "sütitípusunként" további információt helyeztünk el azért, hogy Ön tájékozódhasson azt megelőzően, mielőtt dönt a "sütik" elfogadásáról.
Lehetővé tettük, hogy Ön a döntését követően bármikor módosíthassa a sütibeállításokat, a képernyő, vagy kijelzője bal alsó sarkában található ikonra kattintva/koppintva.

További információt itt találhat: Adatvédelmi tájékoztató