fbpx

Fontos, a HR-eseket igen közelről érintő változások léptek érvénybe 2019. január 1-től a túlóratörvény megszavazásával. A munka törvénykönyvének december 12-én megtörtént módosítása többek között 250-ről 400-ra emelte az egy évben kiadható maximális túlórák számát, valamint 12-ről 36 hónapra emelte a munkaidőkeret és elszámolási időszak (kollektív szerződés mellett megengedett) maximális hosszát. Cikkünkben szakértők segítségével áttekintjük, mit jelent ez a HR-re nézve.

A munka törvénykönyve 2019. január 1-jétől kimondja: a munkaidőkeret tartama – ha ezt objektív, műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják – kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb 36 hónap. Évi 250 óra rendkívüli munkaidő rendelhető el, viszont rögzítik, hogy ezt meghaladóan a munkavállaló és a munkáltató írásbeli megállapodása alapján naptári évenként elrendelhető legfeljebb 150 óra rendkívüli munkaidő. A törvény ezt hívja önként vállalt túlmunkának. Vagyis: januártól akár évi 400-ig is ki lehet tolni a túlórák számát, illetve három évesre nyújtani a munkaidőkeretet.

Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelési szakértő, a HR-Evolution ügyvezetője kérdésünkre elmondta: nagy mértékben a vállalatvezetés szemléletétől függ, hogy a kialakult helyzetben a HR-esnek milyen mozgástere van. Úgy gondolja, a lehető legrosszabb döntés az azonnali aláíratás mellett dönteni, de egyelőre nem ezt látja jellemző lépésnek. Ha a legfelsőbb döntéshozó rugalmasabb szemléletű, akkor a HR hatni tud rá a megfelelő érvekkel. Ha azonban úgy gondolkodik, hogy „meg kell oldani a munkaerőhiány miatt” a munkaerőellátottságot, és ragaszkodik ennek a tűzön-vízen való keresztülviteléhez, akkor a HR-nek nem marad nagy mozgástere.

Mik ezek a „megfelelő érvek”?

A szakértő szerint döntő fontosságú, hogy a HR objektív számadatok felmutatásával ki tudja mutatni a döntéshozó előtt, hogy amennyiben megteszi ezt az intézkedést, úgy várhatóan mekkora fluktuációs költséget fog ez a bevezetés jelenteni, és számszerűen mekkora nyereséggel jár, ha nem vezeti be. Ehhez optimális esetben a már meglévő céges szintű munkavállalói elégedettségfelmérés eredményeit lehet  felhasználni, de ennek hiányában létező országos kutatásokra is lehet támaszkodni. Ezek a kutatások rendre azt mutatják ki, hogy minél rugalmasabb tud lenni egy adott vállalat a munkaidőre vonatkozóan, annál versenyképesebb – fogalmazott Csikós-Nagy Katalin, aki a Tesco példáján világította meg közelebbről a helyzetet.

Náluk egy tavalyi fluktuciókutatás eredményeként az jött ki, hogy az állomány nagyobb részét kitevő női dolgozóknál a top 3 megtartó tényező között szerepel a munkaidő kérdése, ezért  bevezették a „Fixen fix” rögzített munkaidőt, aminek értelmében a Tescónál a munkavállaló tulajdonképpen – az áruházi működést figyelembe véve – maga választhatja ki a számára megfelelő napszakokat és órákat a munkavégzésre. Ez a változtatás a Tescónál a 10/3-as szinten álló dolgozói pillanatnyi elégedettséget 10/7-esre növelte. Általában véve is elmondható, hogy a munka-magánélet faktora 2016-tól kezdve felértékelődött az álláskereső és a váltást fontolgató munkavállalók szemében, és igenis gondot fog jelenteni a fluktuáció, a munkavállalói elégedettség tekintetében, ha a vállalat vezetősége ezt nem veszi figyelembe. „Most, amikor az employer branding, a munkavállalói élmény ennyire fontos, nem tehetjük meg, hogy ezt rugalmatlanul kezeljük” – fogalmaz Csikós-Nagy Katalin.

Várjunk az aláíratással! – mondja a jogász

Dr. Fodor Gábor munkajogász is azt javasolja a cégeknek, hogy ha csak lehet, egyelőre ne írassák alá a nyilatkozatokat. Hangsúlyozza: erre jogilag van lehetőség, ha a későbbiekben úgy látják jónak, ezt még év közben is megtehetik. Ha pár hónapot vár a HR, akkor több infó alapján tud majd dönteni, meglátjuk, mennyire lesz elfogadott ez a gyakorlat a munkavállalók között, és megfigyelhetjük az egyes szakszervezetek reakcióját – fogalmazott kérdésünkre adott válaszában, kiemelve: ha máshogy járunk el, akkor ezzel lehet, hogy felesleges feszültségeket generálunk. A munkajogász azt tanácsolja a munkáltatóknak: először érdemes megnézni, milyen hangulat uralkodik az adott cégnél, és a cég környékén szereplő szakszervezeteknél, majd ez alapján meghozni a döntést a bevezetésről; de ha nincs kifejezetten szükség rá, akkor nem javasolja ezt rövid távon.

Ha mégis bevezetik

Amennyiben mégis a bevezetés mellett dönt egy vállalat, a HR-nek mindenekelőtt azt érdemes megnéznie, hogy az állományban kik motiváltak a több túlórára – felelte kérdésünkre Csikós-Nagy Katalin. Jó eséllyel fogunk találni ilyen embereket, hiszen létezik az a munkavállalói réteg, aki jelen pillanatban hajlandó nagyon sok túlórát vállalni. Fel kell mérni, mi az ő motivációjuk, és ezt figyelembe véve erőteljes kompenzációt nyújtani nekik. Természetesen ezt csak akkor lehet megtenni, ha a HR-nek vannak a kezében eszközök erre; és a kommunikáció („mit adunk cserébe és hogyan”) ebben az esetben is kulcsfontosságú – hangsúlyozza a szakértő, aki fókuszcsoportos beszélgetést vagy az állomány lekérdőívezését, ideális esetben mindkettőt ajánlja a felmérés módszereiként. Ezt egy-két héten belül meg lehet valósítani, és „az biztos, hogy teljesen másként éli meg az állomány, ha ezután hozzák meg a döntést” – fogalmaz. A kulcsszó tehát: be kell vonni a munkavállalókat.

Ki mit lépett eddig?

Az eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy a cégek nem sietnek a bevezetéssel. Ahol pedig mégis fontolgatják a lépés megtételét, ott egyéni megállapodás alapján teszik ezt. Mint arról a 24.hu beszámolt, a Lidl Magyarországnál kizárólag abban az esetben tervezik a maximális túlóra jóváhagyását, amennyiben ezt a munkavállaló írásban igényli. Ezzel egyelőre kisebbségben van a Lidl, a többség a jelek szerint egyáltalán nem élne a 400 túlóra lehetőségével. Az Auchan „munkatársaik és vásárlóik érdekében” elsősorban normál munkaidőben kívánja a továbbiakban is foglalkoztatni kollégáit. Az IKEA-nál nem tervezik, hogy egyáltalán foglalkozzanak a 400 túlóra lehetőségével. Az indoklás: kiváló munkaadó szeretnének lenni, és foglalkoztatási irányelvükben is rögzítik, hogy egyensúlyra törekednek az üzleti és a munkavállalói szükségletek között, a stabilitást szem előtt tartva.

A MediaMarkt hétfőn jelentette be, hogy nem alkalmazza az évi 400 órás túlórakeretet. Indoklásuk az volt, hogy elmúlt években a munka törvénykönyvének változtatása előtti, 250 órás túlórakeretet sem használták ki minden régióban és munkakörben. Náluk a hetente legfeljebb 40 óra munka az elvárás; munkaidőkeretben dolgozó alkalmazottaik beosztása pedig három hónapra előre készül, hogy tervezhető legyen a munka- és a szabadidejük – írták. Hasonló döntést hozott a Spar és a Tesco  is, indoklásuk egybehangzóan az volt, hogy nem felel meg az érdekeiknek a túlórakeret bővítése. A 444.hu értesülései szerint egyelőre a leginkább érintett autóiparon belül a Audi és a Mercedes sem tervezik a változtatás bevezetését.

WWW.LSOFT.HU
Cookie-k

Az lsoft.hu webhelyen mi is "sütiket"/cookie-kat alkalmazunk.

Milyen célból?

A "sütik" kis szöveges fájlok, melyekkel kényelmesebbé tehetjük a böngészést a webhelyünkön, megkönnyíthetjük, hogy pl. az űrlapok kitöltése egyszerűbb legyen, névtelen statisztikákhoz gyűjthetünk adatokat a látogatói szokásokról. Vannak olyan sütik is, melyek segítenek minket abban, hogy marketing célú üzeneteket jelenítsünk meg, küldjünk Önnek azokról a termékeinkről, szolgáltatásainkról, melyek érdekesek lehetnek az Ön számára.

A "sütik" által gyűjthető látogatói szokásstatisztikák tehetik lehetővé azt is, hogy webhelyünket úgy fejleszthessük, hogy Önök, a látogatóink olyan információt találhassanak ott, és olyan formában, ahogy és ahol az Önök számára a legkényelmesebb, és legkönnyebben elérhető.
Olyan sütiket is alkalmazunk, melyek elengedhetetlenek a webhely működtetése érdekében, vagy lehetővé teszik, hogy amennyiben Ön hosszabb ideig időzik pl. egy űrlap kitöltésénél, ne vesszhessenek el az addig már begépelt adatok.

Az általunk alkalmazott "sütik" is változó időtartamúak, és az Ön számítógépén, okostelefonján, tabletjén a meghatározott érvényességi idejéig tárolódik. Fontos tudnia azt, hogy ezeket a "sütiket" Ön bármikor eltávolíthatja a böngészésre használt eszközéről.
Mielőtt törli ezeket a "sütiket" kérjük, fontolja meg, hogy valóban nincs már szüksége azokra a kényelmi szolgáltatásokra, melyeket ezek által megkaphat, ha további információra lenne szüksége (direkt marketing üzenetek), vagy pl. ismét kitöltene egy űrlapot a webhelyünkön?

A beállítási lehetőségeknél "sütitípusunként" további információt helyeztünk el azért, hogy Ön tájékozódhasson azt megelőzően, mielőtt dönt a "sütik" elfogadásáról.
Lehetővé tettük, hogy Ön a döntését követően bármikor módosíthassa a sütibeállításokat, a képernyő, vagy kijelzője bal alsó sarkában található ikonra kattintva/koppintva.

További információt itt találhat: Adatvédelmi tájékoztató