fbpx

Az adatok és ezek elemzése, a belőlük levont következtetések egyre nagyobb szerepet játszanak a szervezetek életében, mert befolyásolják a céges kultúrát is. De mit jelent mindez a vállalatok jövője, az őket irányító vezetők szempontjából? Erről kérdeztük A szervezetfejlesztés és a coaching jövője ICF-Hogan budapesti konferenciájának egyik előadóját, Michael Siller coach, szervezetfejlesztőt.

Hogyan hat a vállalatok jövőjére, hogy a szervezeti kultúra is egyre inkább adatvezéreltté válik?

A technológiának köszönhetően remek helyzetben vagyunk, hiszen pillanatok alatt gyűjthetünk és elemezhetünk adatokat, vonhatunk le következtetéseket. Ez tíz évvel ezelőtt hetekbe telt volna. Így gyorsan és könnyen kaphatunk tiszta képet a szervezeti kultúráról. Ugyanakkor a kérdőívekből származó adatok használhatóságának korlátaival is tisztában kell lennünk, hiszen azok hasznossága attól függ, hogy a megfelelő kérdést tettük-e fel.

Mivel a vezető kutatók sem tudtak megegyezni egy közös definícióban arról, hogy mit is jelent a szervezeti kultúra, ezért nagyon sokféle modellre találunk példát a piacon, amelyeknek az értékelési módjai, lehetőségei is különböznek, ugyanakkor mind érvényes lehet.

A kérdés az, hogy azok a válaszok, amelyeket ezen elemzések segítségével megkapunk, segítik-e céget, hogy megoldja a kihívásokat, amelyekkel szembekerül. A céges kultúra az egyik legösztetettebb tényezője egy szervezetnek. Egy érvényes modell szerepe, hogy leegyszerűsítse ezt a komplex képet, és olyan módon írja le, amely eredményes párbeszédet tesz lehetővé a kihívásokról, amikkel szembe kell néznünk. Némelyik modell túlzottan kevés rétegét mutatja meg ennek a bonyolult rendszernek, így nagyon korlátozott képet kapunk csak a nagy egészről.

Míg mások túl komplikáltak maradnak, így a megszerzett információt nagyon nehéz a vezetésben eszközként használni. A modell, amit én használok egy többfókuszú modell, amit Geert Hofstede professzor dolgozott ki. Ez az eszköz segít elkülöníteni azokat a szempontokat a szervezeti kultúrában, amelyek jól működnek, azoktól, amelyek nem, valamint a szükséges változás bevezetését is segíti. Míg a cégek manapság a jövő év sikerét az elmúlt év sikerei alapján próbálják előre jelezni, addig a jövőben az adatvezérelt elemzéseknek köszönhetően a sikert a szervezeti kultúra működőképessége alapján lehet majd megjósolni.

A cikk folytatásáért kattintson IDE!